پنل دوم پیش نشست همایش( برگزاری با همکاری موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی)
1400-12-15
پنل دوم پیش نشست همایش( برگزاری با همکاری موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی)

وبینار «گفتگوی اجتماعی پیرامون سیاست‌های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیرهمگانی» در راستای پیش نشست‌های دومین همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی روز یکشنبه 15 اسفند از ساعت 9/30 الی 15/30 با حضور کارشناسان، صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه برگزار شده است.

به نقل از سایت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، در دومین پنل این وبینار با موضوع مسئولیت اجتماعی و رفاه جوامع محلی،سید موسی پور موسوی؛ پژوهشگر حوزه اجتماعی بر موضوع اعتماد سازی در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر قرار است مسئولیت اجتماعی را از منظر حقوقی،اخلاقی و ...مطرح کنیم باید ارزیابی کنیم که آیا مخاطب ما درک درست و هماهنگی از حوزه مسئولیت اجتماعی دارد یا خیر.

وی افزود: در ایران جوامع محلی با پیوندهایی که در بین خود برقرار کردند و با اتکای دانسته ها در تمام دوران ها سعی کردند که مسئولیت اجتماعی را نهادینه کنند و در ابتدا مسئولیت در محیط خانواده شکل میگیرد و نهادینه می شود و سپس این نقش در جامعه منعکس می شود و منجر به ایجاد مسئولیت اجتماعی خواهد شد.

پژوهشگر اجتماعی خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی باید متناسب با شرایط محلی هر جامعه تعریف شود که هر جامعه محلی با مدیریت آن جامعه تعریف می شود و در وهله اول ایجاد اعتماد در جامعه وظیفه مدیریت می باشد.

وی ادامه داد: باید آموزش و ارتقای آگاهی بگونه ای باشد که مخاطبان ما و جامعه تشخیص درستی از مسائل داشته باشند.

پورموسوی گفت: اگر به دنبال عدالت اجتماعی هستیم و برای ایجاد فرصتهای برابر تلاش می کنیم باید یکسری مسائل و معضلات را رفع کنیم که یکی از این مسائل،ضعف اتحاد و اتفاق در عرصه های اجتماعی است.

این پژوهشگر تصریح کرد: کاهش اعتماد عمومی نسبت به برنامه ها،ضعف آگاهی و ضعف مشارکت نیز از دیگر مسائل مهمی است که باید در سیاستگذاری اجتماعی به آن توجه داشت.

وی افزود:اگر بخواهیم بسنجیم که آیا سیاستگذاری مبتنی بر آگاهی بخشی است یا خیر،باید ابتدا با هدف انسجام گرایی حرکت کند و آگاهی سازی را نهادینه سازی کند؛چراکه این آگاهی سازی منجر به انسجام و اعتماد در جوامع محلی می شود.

وی اظهار داشت: ما در ارتباط با شناخت مسائل اجتماعی باید تشخیص درستی از این مسائل داشته باشیم تا تحلیل مناسبی در این بخش ارائه دهیم. جامعه روشنفکری ما به دنبال طرح مفاهیمی است که جامعه از آن آگاهی کمی دارد و در این خصوص فاصله بین جامعه نخبگی و عرصه عمومی ایجاد می شود.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی اضافه کرد: وقتی از سیاستگذاری اجتماعی صحبت می کنیم باید بدانیم در چه شرایطی آن را باید طرح کنیم و باید راهکارهای درستی برای برقراری ارتباط با جامعه ایجاد کنیم و اگر مسئولیت اجتماعی احساس تعهد باشد، واقعیت این است که برای پذیرش آن باید فضا را به طور کامل شناسایی کنیم.

پورموسوی تصریح کرد: اگر جامعه ایران را در گذشته تحلیل کنیم، می بینیم که این جامعه با داشته هایی که بدست آورده سعی داشته است که مسئولیت اجتماعی تبیین کند که این مهم ابتدا در خانواده و سپس در جامعه مطرح و ارائه می شود. باید بدانیم که مسئولیت اجتماعی در رابطه با جوامع محلی باید تعریف می شود و در واقع مخاطب ما جامعه محلی است و این جامعه باید با واژه اعتماد ارتباط برقرار کند تا مدیریت محلی در ساماندهی و جهت گیری موفقیت لازم را داشته باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که وظیفه اصلی حکومت دادن اطلاعات و آگاهی به مردم است و در واقع باید فضا برای گسترش آگاهی در جامعه توسط حکومت فراهم شود و نتیجه این مهم مشارکت برای توسعه و پیشرفت است و در واقع مسئله مشارکت از موارد مهم در حوزه اجتماع است.

پورموسوی همچنین بیان داشت: اگر نفع عمومی را در جامعه شاهد باشیم، مشارکت مردم به شکل معناداری صورت می گیرد و به این دلیل باید برای جوامع محلی به دنبال پاسخ اجتماعی باشیم. اگر بررسی ها مبتنی بر آنچه باشد که دارای خوانش اجتماعی است، مردم واکنش های مثبتی نشان می دهند. سازمان های در سطح محلی به شرط اینکه پاسخگو باشند، می توانند به سمت موفقیت حرکت کنند.

وی عنوان کرد: مدیریت محلی بدون شک از مشکلات مردم می تواند گره گشایی داشته باشد و با استفاده از این ظرفیت می توان پیشرفت ها را در مناطق مختلف حاصل کرد. غفلت از ظرفیت های اجتماعی و عدم بهره گیری از ظرفیت های قانونی در کشور می تواند راهبردهای مختلفی در برون رفت از مشکلات مرتبط با حوزه رفاه مطرح کند.

** اجرای الگوی بومی برای مسئولیت پذیری کارخانجات بنیاد مستضعفان

رسول محمدقلی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بنیاد علوی در ادامه وبینار گفتگوی اجتماعی پیرامون سیاست‌های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی در قالب مسئولیت اجتماعی و رفاه جوامع محلی گفت: برنامه و پروژه ها جهت پاسخگویی به مسائل اصلی و محوری در مناطق و روستاها باید طراحی شود.

وی اظهار داشت: ما در قالب فعالیت های بنیاد علوی در هر منطقه ای که وارد می شویم صندوق های خرد محلی را در مقیاس منطقه ایجاد می کنیم و در واقع این یک اقدام در راستای توان افزایی است.

وی افزود: صندوق های خرد محلی در واقع ظرفیتی برای توانمندسازی افراد در راستای ایجاد کسب و کارهای محلی است و بنیاد علوی در حال حاضر در بیش از 40 شهرستان در حوزه های مختلف در حال فعالیت است.

محمدقلی ادامه داد: تمام اقدامات در دست اقدام بنیاد علوی در شهرستان بر عهده افراد ساکن در شهرستان ها و روستاها است و موضوعات حول محور آبادی و پیشرفت توسط افراد محلی صورت می گیرد.

وی بیان داشت: در هر منطقه حضور بین 3 تا 5 ساله توسط بنیاد علوی صورت می گیرد و تشکیل تعاونی های آبادانی و پیشرفت در مناطق مختلف صورت می گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بنیاد علوی اضافه کرد: در حال حاضر بنیاد علوی در حدود 2هزار روستا در تمام استانهای کشور در حال اقداماتی جهت توانمندسازی در راستای پیشرفت و آبادانی است.

وی ادامه داد: شرکت های بنیاد مستضعفان دارای کارگروهی جهت شناسایی محرومان و اقدام در راستای اقدامات پایدار در مناطق هستند که 80 درصد هزینه های مسئولیت اجتماعی در این خصوص هزینه می شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بنیاد علوی همچنین گفت: شرکت های مختلف در راستای مسئولیت های اجتماعی باید به آسیب های ناشی از فعالیت خود نسبت به ساکنان مناطق جوار آنها حساسیت داشته و اقدامات لازم را در خصوص مسئولیت اجتماعی به این مناطق اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: جایی که مردم پای کار نباشند ما در بنیاد علوی وارد اقدامات لازم نمی شویم که البته تا به حال با این اتفاق مواجه نشده ایم. در سالهای اخیر با سعی و خطا در راستای ساماندهی اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی در بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان موفق به ارائه یک الگوی موفق در این حوزه شده ایم.

 

login